Innan du börjar Nybörjarkursen Teorikurs
Samlade ackord Ackordformler Greppbrädans toner Durskalor Mollskalor MusikprogramVanliga Frågor
Stöd sidanOm Marcus Om sidan Länkar Länka hit? SpelProjektarbete Kontakt
Tips vid gitarrköp Gitarrens delarPlektrum Olika gitarrsorter Att stämma gitarren Att läsa ackorddiagram och tabulatur Att använda barréklämma / capo Olika gitarrtekniker Bra musikböcker för gitarr
Förord 1. Introduktion, positionering, Ackorden D, C, G 2. Fyrtaktsspel, A, A7, E, E7, enklare sånger 3. Arpeggio, Högerhandstekniker, Bob Marley Dm Am Em F 4. Övningar för ackordbyten 5. C7, B7(H7), D7, G7, enkel skal och ackordteori 6. Gm, Cm, Bm, arpeggioövningar 7. Rockackord / Kvintackord / Powerchords, Nirvana 8. m7 och M7 ackord, Knocking on heaven's door 9. Barré-ackord (A och E form), Wild Thing, About a girl 10. C och D barréform, Under the bridge 11. G-barré form, Pearl Jam 12. Oasis - Wonderwall
1. Introduktion 2. Kromatiska skalan, oktaver 3. Oktavtricks 4. CAGED-systemet 5. Teknik-övningar 7. Ackordteori - basic 8. Durskalan
Box 1 Box 2 Box 3 Box 4 Box 5

Tweeta
svenska casino

6. Pentaskalan

Du kommer att lära dig

Pentaskalan

Pentaskalan är en av de viktigaste och mest förekommande skalorna i västerländsk musik, fast den kommer ursprungligen från Kina! I all rock, blues pop osv. används denna skala - det är den skala som ni oftast kommer att återkomma till i ert spelande. Skalan kan modifieras genom att t ex lägga till toner - men detta återkommer vi till senare.

Pentaskalan får sitt namn av att den är uppbyggd av fem toner - penta är fem på grekiska.

Den skalan vi ska titta på i denna lektion är E-moll pentaskala. Den är uppbyggd av följande toner:

E G A B D (E)

Om vi målar upp hela skalan på greppbrädan ser det ut såhär:

Oroa er inte! Det är mycket enklare än ni tror att memorera denna skala. Ni har redan klarat av det svåraste momentet genom att lära er och förstå CAGED-systemet.

Om du inte vet vad CAGED-systemet är - klicka här.

Titta på videon där jag går igenom boxarna först, och försök sedan spela igenom dem själv!

Boxar

När man ska lära sig en skala är det enklast att dela upp den i olika boxar, eller positioner, på greppbrädan. Man memorerar sedan skalan box för box. Totalt utgår man alltid ifrån 5 boxar i en skala på greppbrädan, varav varje box representerar en del av CAGED. Om du nu memorerat och övat tillräckligt på CAGED-systemet, så kommer du alltid ha en vägledare på greppbrädan. Tillslut kommer allt flyta automatiskt, och du kommer att kunna "se" skalan på greppbrädan när du spelar.

Varje box omfattar 4-eller 5 band på greppbrädan - eftersom detta är det ideella antalet för dina fingrars räckvidd.

Om ovanstående verkar lite förbryllande så lovar jag att det kommer klarna med följande bilder och text! Då kör vi igång.

Tips: Ta en box i taget. Ta god tid på dig - en box om dagen är t ex ingen dum idé - - sedan går det lätt att öva in hastigheten!

Box 1

Denna box utgår ifrån E-barréformen av CAGED - de resterande positionerna kommer därför bestå av D, C, A och G (på tolfte bandet börjar ju allting alltid om!)

När man studerar skalor är det viktigast att veta vart grundtonerna sitter - namnet på en skala avslöjar dess grundton, precis som namnet på ett ackord gör detsamma. Eftersom jag i mina diagram skriver ut alla toner på greppbrädan behöver jag inte markera grundtonerna på något speciellt sätt - vi vet ju att E är grundtonen för E-moll penta, precis som grundtonen för C-dursskalan är C.

Anledningen till att grundtonen är så viktig är för att det är den man oftast slutar på i ett solo eller en improvisation. Om du avslutar på en annan ton kommer det inte låta som om solot/improvisationen är färdig(t). Å andra sidan kan detta kanske vara en bra effekt?

Vi ska nu spela pentaskalan utifrån box 1. Vi börjar på tjockaste E-strängen och arbetar oss uppåt till tunna e-strängen (från mörkaste grundton till ljusaste), och sedan tillbaka.

Jag spelar med er i videon. Håll jämna toner och spela rent! Föregående uppvärmningsövningar bör ni ha gått igenom innan ni försöker er på detta.

E||--------------------------|--------0--3--0-----------|
B||--------------------------|--0--3-----------3--0-----|
G||--------------------0--2--|-----------------------2--|
D||--------------0--2--------|--------------------------|
A||--------0--2--------------|--------------------------|
E||--0--3--------------------|--------------------------|

-------------------------||
-------------------------||
--0----------------------||
-----2--0----------------||
-----------2--0----------||
-----------------3--0----||

MIDI

Öva detta upp och ner tills du kan det utantill! När ni har lärt er detta finns det ytterligare övningar för Box 1 som du bör gå igenom innan ni går vidare till box 2.

Övningar för Box 1

När du väl förstått hur övningarna fungerar så kan du tillämpa de i de andra boxarna också (förutom den sista övningen).

Box 2

Denna box utgår alltså ifrån D-formen ur CAGED-systemet. Vi gör samma sak som i förra boxen - spelar upp och ner tills vi kan det utantill! Vi börjar på den mörkaste grundtonen som finns i boxen, och slutar även på den.

 

E||--------------------3--5--|--3-----------------------|
B||--------------3--5--------|-----5--3-----------------|
G||--------2--4--------------|-----------4--2-----------|
D||--2--5--------------------|-----------------5--2-----|
A||--------------------------|-----------------------5--|
E||--------------------------|--------------------------|


-------------------------||
-------------------------||
-------------------------||
--------------------2----||
--2-----------2--5-------||
-----5--3--5-------------||

MIDI

Öva detta upp och ner tills ni kan det utantill! Fösk att använda er av övningarna som jag visade för box 1.

Box 3

Denna är lite klurig i och med att den upptar 5 band - fast man överkommer det lätt med lite träning. Boxen utgår ifrån ackordet E/Em i C-barréform.

E||-----------------------5--|--7--5--------------------|
B||-----------------5--8-----|--------8--5--------------|
G||-----------4--7-----------|--------------7--4--------|
D||-----5--7-----------------|--------------------7--5--|
A||--7-----------------------|--------------------------|
E||--------------------------|--------------------------|


-------------------------||
-------------------------||
-------------------------||
-------------------------||
--7--5-----------5--7----||
--------7--5--7----------||

MIDI

Öva detta upp och ner tills ni kan det utantill!

Box 4

Enkel box - har nästan en rak linje toner som box ett förutom på B-strängen. Boxen utgår ifrån ackordet E/Em i A-barréform

E||----------------------------|--7--10--7------------------|
B||---------------------8--10--|------------10--8-----------|
G||---------------7--9---------|-------------------9--7-----|
D||---------7--9---------------|-------------------------9--|
A||--7--10---------------------|----------------------------|
E||----------------------------|----------------------------|


----------------------------||
----------------------------||
----------------------------||
--7-------------------------||
-----10--7-------------7----||
------------10--7--10-------||

MIDI

Öva detta upp och ner tills ni kan det utantill! När ni har lärt er detta finns det ytterligare övningar för Box 4 som ni bör gå igenom innan ni går vidare till box 5.

Övningar för Box 4

Box 5

Boxen utgår ifrån ackordet E/Em i G-barréform.

E||--------------------------------|------10--12--10-----------------|
B||----------------------------10--|--12--------------12--10---------|
G||---------------------9--12------|--------------------------12--9--|
D||--------------9--12-------------|---------------------------------|
A||------10--12--------------------|---------------------------------|
E||--12----------------------------|---------------------------------|


-------------------------------||
-------------------------------||
-------------------------------||
--12--9------------------------||
---------12--10----------------||
-----------------12--10--12----||

 

Såja

Det var allt för denna lektion. Nästa lektion kommer att vara ett litet brejk i skalträningen då ni ska få lära er grundteorin bakom ackord.