Start Kurser Gitarrackord Gitarrlåtar Verktyg Annat
bästa casino spelet att vinna på

Tabulatur och tekniker

Guidens syfte

Hammeron, pulloff

Hammer-on

En hammeron/pulloff är musikaliskt sett ett legato, dvs vi skapar en ny ton utan att knäppa på strängen med plektrum eller fingrar. På en gitarr kan man göra legato både uppåt och neråt i en skala, fast det är svårast att göra det neråt (men tro mig, ni kommer klara det med övning).

Du utför alltså en hammer-on genom att knäppa på en sträng, och sedan slå an ett band närmre ljudhålet (röra dig uppåt, harmoniskt sett) med ett ledigt finger på vänster/högerhanden (handen på nacken, beroende på om du är vänster eller högerhänt).

I tabulatur betecknas en hammer-on antingen h eller hm eller t o m h-on och den skrivs alltid innan tonen som ni "hamrar uppåt" med. Efter beskrivningen av pulloff visar jag hur en h ser ut i en video.
(h'et anges innan tonen ni skapar genom att slå an bandet med fingret).

Pulloff

En pulloff är det motsatta till en hammeron eftersom vi går neråt i en skala, alltså neråt harmoiniskt sett. Istället för att "hamra" till nästa ton (med lägre tonläge t ex från band 5 till band 3), så "drar" du istället i strängen med föregående finger för att få en ton. Låter klurigt? Inte alls! Svårt att beskriva med ord, lätt att beskriva med tabulatur och video.

En pull-off betecknas med p. P'et sätts, som i hammeron, innan tonen som skapas med en pull-off. Tänk på att du enbart kan göra en pulloff till en lägre tonhöjd! (ganska logiskt, faktiskt ^^)

Exempel



Exempel på hammer-on:
E||--------------------------------|--------------------------||
B||--------------------------------|--------------------------||
G||--------------------------------|--------------------------||
D||----------------2h--3h--4h--5h--|------------2--------L----||
A||---------2h--5------------------|------------2--------L----||
E||--3h--5-------------------------|--0h--3--6--0--------L----||


L'et betyder bara att du ska hålla ut tonen längre.

MIDI:
Långsam | normal

Exempel på pull-off:

E||--5p--3-----------------------|-------------------------||
B||----------------3p--0---------|-------------------------||
G||---------2p--0----------------|---------2p--0-----------||
D||------------------------------|--2p--0---------2--------||
A||------------------------------|--L-------------2--------||
E||-----------------------0h--2--|--L-------------0--------||

MIDI:
Långsam | normal

Hammer-ons och pull-offs går dock ofta hand i hand.

Exempel på både hammeron och pull-off (just detta exempel ä vanligt inom flamenco):
E||--0-------------------------------0-|------0----L--------L-||
B||--0---------------------------------|------0----L--------L-||
G||--1---------------------------------|------1----L--------L-||
D||--2h----3p-2p-0h-2h-3p-2p-0h-2------|------2----L--------L-||
A||------------------------------------|----------------------||
E||------------------------------------|----------------------||

MIDI:
Långsam | normal

 

Jag demonstrerar teknikerna längre ner på sidan

 

 

 


Köp bra musikböcker på Notlagret.se!

Bend & vibrato

Ett sk bend är helt enkelt när du "böjer" en sträng samtidigt som du tar en ton på ett visst band. Då höjer du tonen - ett vibrato är ungefär samma sak, fast du höjer inte tonen särskilt mycket och går dessutom tillbaka i ursprungsläget med fingret snabbt och upprepar proceduren flera gånger, utan att släppa tonen (man skulle kunna säga att man får en "surrande, vibrerande ton" - därav namnet).

Ett bend (eller böj) brukar omfatta ett halvt eller ett helt tonsteg. Om du inte vet vad detta innebär ännu behöver du inte oroa dig - du kommer förstå det allteftersom du tar dig igenom kursen. I blues finns det några klassiska bends man kan göra - detta är en av dem:

E||------------------------------|-----------------------||
B||------8------8----------------|-----------------------||
G||--7b-----7b-----7-5-----------|-----------------------||
D||--------------------7-5-7-L---|--L--------L-----------||
A||------------------------------|-----------------------||
E||------------------------------|-----------------------||

Guitarpro-fil
MIDI:
Långsam | normal

Bends brukar således i tabulatur utmärkas med b. Ibland kan det stå b ½ elelr b1 - b½ utmärker att du ska böja ett halvt tonsteg och b1 ett helt osv. Oftast brukar man dock få lyussna sig till hur mycket man ska böja.

Sedan finns det också ett "release", vilket innebär att du utgår ifrån en böjd sträng på ett visst band, och släpper sedan ner böjet till tonen på bandet du är på. Det kluriga är dock att detta också enbart skrivs som b - du måste därför lyssna dig till om det är ett uppåtgående bend eller nedåtgående release.

Här kommer ett exempel med först ett vanligt bend, sedan ett release.

E||---------------------------|------------------------||
B||--8b---------------8b------|------------------------||
G||-------9---7--9------------|------------------------||
D||-------------------------8-|--L-7-------------------||
A||---------------------------|------10--7-------------||
E||---------------------------|------------------------||

 

Guitarpro4-fil
MIDI:
Långsam | normal

Vibrato är mer en stilmässig finess. Om du tittar på en klassisk gitarrist kommer du ofta se vibraton (hela handen darrar darrar till ibland), då det ger lite mer känsla i spelet. Dock finns det gott om vibraton i modern musik också. Men spela helst inte vibrato på varje ton, det låter konstigt (eller nyskapande kanske, vad vet jag:)). Här är ett exempel med 3 vibraton (egenkomponerat).

E||-------------------------|-----------------------|---------------------|
B||--8~------7-------7h~----|--8----5---------------|--3----4--------L----|
G||-------------5-----------|--------------------5--|-------4--------L----|
D||-------------------------|------------4~---------|-------4--------L----|
A||--7---------------5------|-----------------------|-------2--------L----|
E||-------------------------|-----------------------|---------------------|

som ni säkert räknat ut utmärks vibrato med tecknet: ~
MIDI:
Långsam | normal

Guitarpro-fil

Jag demonstrerar teknikerna i videon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slide

En slide innebär att du tar en ton och glider sedan till en annan ton, antingen i högre eller lägre tonläge. Du ska alltså hålla kvar trycket på strängen så att man kan höra uppåt/nedåtgången i ditt spel - det är det som är själva effekten. En slide utmärks med ett snedstreck (/) mellan de två toner som sliden sker. Här följer en enkel slide med kvintackord. Jag demonstrerar i början på nästa video hur det ser ut. Slides kan även utmärkas med ett litet s istället för snedstreck!

E||------------------------||
B||------------------------||
G||--5/--7\--5----2--------||
D||--5/--7\--5----2--------||
A||--3/--5\--3----0--------||
E||------------------------||

Guitarpro4-fil
MIDI:
Normal

Köp bra musikböcker på Notlagret.se!

P.m - palm mute/dämpat staccato

En sk palm mute (eller hand dämp) är en typ av dämpning som hörs bäst på distad elgitarr, men som även gör dig bra på akustisk. Du låter helt enkelt din spelande hand vila på strängen du ska spela (eller strängarna) cirka 1-2 centimeter från stallet - inte mer (då får du ingen effekt, utan det kommer bara låta konstigt). Jag demonstrerar tekniken i videon. En palm mute brukar utmärkas p.m. i tabulatur, och kan skrivas ovan strängarna med en linje som anger hur länge du ska muta - fast detta är på de mer sofistikerade tabulaturerna. I denna har jag t o m märkt ut med färg=).

-------------------PM----------------------------|
E||--5--------5-----------------|------------------------------|
B||--5--------5--------------5--|------------------------------|
G||--5--------5-----------5-----|--7--5------------------------|
D||--7--------7--------7--------|--------7--------5------------|
A||--7--------7-----5-----------|-----------------5---------5--|
E||--5--------5-----------------|-----------3--3--3----2-------|


--------------5------|--5----------------||
--------------5------|--5----------------||
--------------5------|--5----------------||
-----4--------7------|--7----------------||
--L-----------7------|--7----------------||
--------------5------|--5----------------||

MIDI:
Långsam | normal

Guitarprofil

Videodemonstration: KOMMER SNART!

 

Dämpning av sträng/dead note

En dead note (ofta flera stycken) är en teknik som du kommer se mycket av - den är jättebra för att skapa lite mer rytm i spelet. Det handlar enbart om att dämp en eller flera strängar så att man får ett klickande ljud - framförallt förhindra att man får en ton. Detta kan göras på flera sätt.

1. Med "ackordhanden" när du tar barréackord - genom att släppa på ackordet lite grann, samtidigt som du slår an strängen med plektrumhanden.

2.Med ackordhanden när du spelar enskilda noter - t ex om du spelar en notserie kan du dämpa en elelr två av noterna du spelar för att få lite rytm (en svårbemästrad teknik som Mark Knopfler använder sig mycket av - inte för nybörjare)

3. Med "plektrumhanden" - ungefär samma princip som teknik 1 - du lägger handen över strängarna med eller utan anslag med plektrumet - slår du an strängarna med plektrumet får du ett extra kraftigt klick, och det blir mer rytm.

I min lite smått tafatta entre dos aguas video på YouTube använder jag mig av den första tekniken för att skapa bakgrundsrytm till improvisationen. Sedan använder jag mig lite grann av "knopfler tekniken" i improviserandet - fast jag har en bra bit kvar i den inlärningsprocessen.

Ta en titt!

Här kommer ett exempel av första typen som är taget från låten Flake av Jack Johnson (ja hela låten kommer förr eller senare upp med guide på sidan, för att den är så skön!).

En dead note utmärks i tabulatur med ett x.

E||--5---5-------5---5--5---------|--1---1-------1---1--1---------|
B||--6---6-x-x-x-6-x-6--6-x-x-x-x-|--1---1-x-x-x-1-x-1--1-x-x-x-x-|
G||--7---7-x-x-x-7-x-7--7-x-x-x-x-|--2---2-x-x-x-2-x-2--2-x-x-x-x-|
D||--7---7-x-x-x-7-x-7--7-x-x-x-x-|--3---3-x-x-x-3-x-3--3-x-x-x-x-|
A||--5---5-x-x-x-5-x-5--5---------|--3---3-x-x-x-3-x-3--3---------|
E||-------------------------------|--1---1-------1---1--1---------|

--1---1-------1---1--1---------|--1---1-------1---1--1---------|
--3---3-x-x-x-3-x-3--3-x-x-x-x-|--1---1-x-x-x-1-x-1--1-x-x-x-x-|
--3---3-x-x-x-3-x-3--3-x-x-x-x-|--2---2-x-x-x-2-x-2--2-x-x-x-x-|
--3---3-x-x-x-3-x-3--3-x-x-x-x-|--3---3-x-x-x-3-x-3--3-x-x-x-x-|
--1---1-x-x-x-1-x-1--1---------|--3---3-x-x-x-3-x-3--3---------|
-------------------------------|--1---1-------1---1--1---------|

MIDI:
Långsam | normal

Guitarpro-fil

 

 

Jag demonstrerar teknikerna i videon: KOMMER SNART!

"Skrik-effekt" - överton

Man hör väldigt ofta i musikstilar som heavy-metal ett "skrikande ljud" som gitarristen skapar - men hur? Det krävs ganska mycket övning för att få in ljudet klockrent - jag är faktiskt inte så duktig på det - men det handlar helt enkelt om att du snuddar vid strängen med tummen precis efter du slått an den med plektrumet. Det ska vara en och samma rörelse - jag visar i videon.

Ljudet går att ådstadkomma på både distad och clean elektritk&ackustisk gitarr, men det hörs bästdistad gitarr.

Tänk dock på att denna teknik in princip inte kommer göra dig någo nytta i ditt spelande förrän du lärt dig spela solon, och det är det sista du ska tänka på nu (det är bäst att lära sig spela först).

 

Kör hårt

Detta var då några av de vanligaste teknikerna. Om du har förslag på fler tekniker du inte förstår, och vill se här - mejla=).

Fler nybörjarguider

Plektrum
Stämma gitarren
Tabulatur/ackord
Olika gitarrtekniker
Att använda barréklämma / capo